Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014

Η ανάκτηση της χαμένης αξιοπιστίας της πόλης μέσω των μεταρρυθμίσεων

Γράφει ο Κώνσταντίνος Ευαγγελινός (Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής)

Είναι διάχυτη η αίσθηση ότι η πόλη μας χρειάζεται ένα σύγχρονο, ρεαλιστικό, αποτελεσματικό και προοδευτικό μεταρρυθμιστικό διοικητικό σχέδιο, του οποίου η αναγκαιότητά ύπαρξης θα κριθεί από τα ωφελιμιστικά του αποτελέσματα για τους κατοίκους, τους εργαζόμενους, τις επιχειρήσεις αλλά και την ίδια την πόλη. 

Η πόλη μας πρέπει να κερδίσει την χαμένη της αξιοπιστία. Οι διοικητικές αδυναμίες, η προβληματική λειτουργία των θεσμικών οργάνων και το απολεσθέν κύρος των αιρετών συνθέτουν ένα εκρηκτικό μίγμα που για να εξουδετερωθεί απαιτούνται ριζικές πρωτοβουλίες και ανανέωση ιδεών και πρακτικής. 

Σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να εκληφθεί ως αποκλειστικό και μοναδικό άλλοθι, για τις υπάρχουσες δυσλειτουργίες η ύπαρξη της γενικής κρίσης, δηλαδή της μακροχρόνιας ύφεσης, της υψηλής ανεργίας και των μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής που επιδρούν τόσο στην ανεξαρτησία όσο και την αποτελεσματικότητα του Δήμου να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του, οι οποίες απορρέουν από τις αντίστοιχες αρμοδιότητες. Είναι βέβαιο ότι όλα αυτά, τα αποτελέσματα της κρίσης δηλαδή, συνέβαλαν και συμβάλουν στην ύπαρξη των αδυναμιών, χωρίς όσοι ασκούν διοίκηση (συμπολίτευση και αντιπολίτευση) να είναι άμοιροι ευθυνών.

Σε μια εποχή που επιβάλλεται η αποκέντρωση και ο δημοκρατικός προγραμματισμός, έχουμε κατάργηση αρμοδιοτήτων, μεταφορά πόρων και προσωπικού από τους Δήμους στην Κεντρική Διοίκηση, βιώνουμε δηλαδή μια αντι-αποκέντρωση. Πως θα αντιδράσουμε, πως θα διεκδικήσουμε, πως θα αναδιαρθρώσουμε τη χρήση των μέσων για την αποτελεσματικότερη παροχή υπηρεσιών στους πολίτες; Απαιτούνται ολοκληρωμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση των κρίσιμων ζητημάτων της πόλης, με σχεδιασμό και συλλογικότητα, με ευθύνη και συμμετοχή κυρίως των εργαζομένων στο Δήμο. Οι αρχές που πρέπει να διέπουν ένα συνολικό μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα είναι συγκεκριμένες και περιλαμβάνουν έννοιες όπως την Δημοκρατία, την Ισονομία, την Κοινωνική προστασία, τον Συμμετοχικό προϋπολογισμό, την συνεχή Διαβούλευση, τη Διαφάνεια, την Αξιοκρατία, την Ενημέρωση, την Πολυπολιτισμικότητα, τις ίσες Ευκαιρίες στην Εξέλιξη στη διοικητική μηχανή, την απόκρουση των προσωπικών και συντεχνιακών συμφερόντων και την αποδέσμευση από κομματικό και κρατικό εναγκαλισμό. 

Οι πελατειακές σχέσεις, το ρουσφέτι, η αναξιοκρατία, η αδιαφάνεια και η κακοδιαχείριση δεν έχουν θέση και δεν μπορούν να αποτελέσουν οργανικά στοιχεία ενός μεταρρυθμιστικού προγράμματος. Υπάρχουν μεταρρυθμίσεις που πρέπει να επιτευχθούν σε εθνικό επίπεδο, ανάμεσα στις οποίες πρέπει να συμπεριλαμβάνονται απαραίτητα ορισμένες όπως: 

• Η σύνταξη νέου σύγχρονου κώδικα δήμων, ο οποίος να απαντά στις προκλήσεις και τις ανάγκες των νέων οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών του σήμερα. 

• Τη μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, η οποία μπορεί να επιτευχθεί άμεσα μετά από ένα διαχωρισμό των πολιτικών από τις καθαρά διοικητικές πράξεις, που πρέπει και μπορεί να εκτελούνται από την διοικητική δομή των Δήμων. 

• Βελτίωση και εξορθολογισμός του ελέγχου με στόχο την απαλλαγή από ορισμένες δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες (κατασταλτικός και προληπτικός έλεγχος, παρατηρητήριο) των Δήμων, που επηρεάζουν την ανεξαρτησία του. 

Στο Δήμο Φιλαδέλφειας – Χαλκηδόνας πρέπει να γίνουν πολλά, η ανάκτηση της αξιοπιστίας και της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών είναι πρώτιστη υποχρέωση και η συμβολή των εργαζομένων σε αυτό αν όχι υποχρεωτική είναι απαραίτητη. Για να αλλάξουν τα πράγματα πρέπει τουλάχιστον: 

• Να υπάρχει σαφής περιγραφή καθηκόντων και δίκαιος καταμερισμός εργασίας ανάμεσα στις Διευθύνσεις, τα τμήματα, τα γραφεία και τους εργαζόμενους που είναι τοποθετημένοι σε αυτά. Να υπάρξει επικαιροποίηση του οργανογράμματος του Δήμου για την ομαλή ένταξη του προσωπικού του Ενιαίου Φορέα και την αποτελεσματική –αποδοτική διοίκηση. 

• Να υπάρχει αξιοκρατία. Η περιγραφή των καθηκόντων και ο συγκεκριμένος προσδιορισμός των στόχων, κατά χρονική περίοδο, θα αποτελούν τη βάση για την αξιολόγηση προσωπικού και υπηρεσιών. 

• Να εφαρμοσθούν σύγχρονα συστήματα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της πορείας των εγγράφων και γενικά των δημοτικών αποφάσεων και υποθέσεων. Αυτό θα συμβάλει στην αποτελεσματικότητα και την παραγωγικότητα. 

• Να προσανατολισθεί το σύνολο των διοικητικών υπηρεσιών στην προετοιμασία, ωρίμανση και ένταξη «έργων» στο νέο ΕΣΠΑ. Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος η επόμενη πενταετής δημοτική περίοδος να χαρακτηρισθεί από έλλειψη πόρων για επενδύσεις με συνέπεια τη στασιμότητα στην ανάπτυξη.

Το θέμα δεν είναι προεκλογικό είναι μια ανάγκη για την βιώσιμη λειτουργία της πόλης μας και των θεσμών της, είναι σεβασμός στις θυσίες του ελληνικού λαού, οι οποίες πρέπει να πιάσουν τόπο μακριά από ανέξοδους λαϊκισμούς και ένα παρασιτικό, παθογενές και πελατειακό μοντέλο διοίκησης.